Rabu, 23 September 2009

Pembangunan Kampung Ladang Tidak Mengambil Kepentingan Suara Rakyat

Ladang, KUALA TERENGGANU – Slogan ’Merakyatkan Pembangunan’ yang menjadi landasan kerajaan dibawah pimpinan Menteri Besar Dato’ Ahmad Said hanyalah sekadar ’menghiasai bibir’ dan ’papan-papan tanda’ sahaja.

Ia adalah kerana, Wakil Rakyat Dewan Undangan Negeri (DUN) Ladang, Dato’ Tengku Hassan Omar, tidak dimaklumkan berkenaan projek pembangunan Kawasan Kampung Ladang yang akan dilaksanakan oleh kerajaan negeri Terengganu.

Beliau berkata dalam bajet negeri ada diperuntukkan sebanyak RM70 juta namun beliau tidak pasti dimana dan bila ia akan dilaksanakan.

Tapi memang ada (pegawai) yang pergi membuat penilaian rumah, rakyat diberi tahu tanah dan trumah mereka akan diambil balik,

”(pelan induk) tidak ditunjuk kepada (saya) walaupun kita (saya) bercadang nak tengok tetapi (nampaknya) dia (kerajaan negeri) tidak melibatkan wakil rakyat Ladang, walaupun saya sebut dalam (Sidang) Dewan (Undangan negeri), bahawa saya ingin terlibat sama!,”katanya ketika ditemui di Majlis Rumah Terbuka DUN Ladang Sempena Eidul Fitri, disini semalam.

Katanya sehingga kini pihak kerajaan negeri belum memanggil beliau, namun beliau akan mengambil inisiatif untuk berjumpa pihak-pihak yang terbabit dalam pembangunan tersebut.

Beliau yang telah dipilih oleh rakyat bagi mewakili DUN Ladang kesal kerana tidak pernah diminta sebarang pendapat dalam perancangan itu.

”Tapi mereka dah rancang, kita (saya) tidak terlibat dalam perancangan, sedangkan saya minta (harap) dalam proses perancangan itu kita dilibatkan sama supaya kita boleh beri pandangan,”katanya.

Menurutnya, beliau ada mendengar, pembangunan tersebut juga akan melibatkan Majlis Agama kerana kebanyakkan tanah yang hendak dibangunkan adalah ’Tanah Wakaf Zuriat Tok Pelam’.

Dalam perkembangan Majlis Rumah Terbuka yang diadakan di perkarangan rumahnya, Dato’ Tengku Hassan menyatakan rasa gembiranya kerana majlis tersebut dihadiri oleh rakyat dari pelbagai lapisan.

”AlhamduliLlah nampaknya ramai yang datang, nampaknya pelbagai lapisan, (saya) rasa seronok, orang-orang yang dhaif yang kita bantu baru ini pun datang, ada yang datang berpimpin (kerana sakit) bawa anak-anak, dan nampak pemuda-pemuda juga ramai yang datang, miskin, kaya, korperat, pelbagai lapisan,”ujarnya.

Sebaliknya, beliau agak dukacita kerana sehingga tengahari semalam, pemimpin dari parti lawan, UMNO, belum berkunjung ke majlis itu, walaupun mereka pernah berkunjung ke majlis yang sama yang diadakannya pada tahun lalu.