Sabtu, 16 Januari 2010

IKTIBAR DARI GENPA BUMI DI HAITI

Firman Allah Subhanahu Wata’ala di dalam Surah Maryam ayat 75, tafsirnya : “Katakanlah wahai Muhammad, sesiapa yang berada di dalam kesesatan, maka biarkanlah Allah Ar-Rahman melanjutkan baginya satu tempoh yang tertentu, hingga apabila mereka melihat apa yang dijanjikan kepada mereka sama ada azab sengsara dunia ataupun azab Kiamat, maka pada saat itu mereka akan mengetahui siapakah orangnya yang lebih buruk kedudukannya dan lebih lemah penyokong-penyokongnya.”


Oleh itu, ingatlah bahawa orang yang berbuat dosa tidak akan selamat, kerana sesungguhnya janji Allah itu benar, contohnya orang yang melakukan rasuah, walaupun ia masih mendapat keuntungan dunia, hartanya bertambah, hidupnya mewah, perbuatannya tidak diketahui, terlepas dari tindakan pihak berkuasa dan sebagainya, namun balasan akibat perbuatan dosanya tetap ada. Mungkin saja ia selamat di dunia tetapi ia tidak akan terlepas dari menerima pembalasan azab seksa Neraka di akhirat kelak. Kita juga jangan lupa, bahawa akibat dari perbuatan rasuah yang dilakukannya itu bukan sahaja menimpa dirinya, bahkan juga kepada anak, isteri dan ahli keluarganya, kerana setiap suap dari sumber yang haram seperti rasuah itu, maka api Nerakalah balasannya.



Kita sebagai orang Islam hendaklah memelihara diri dari melakukan dosa, bahkan juga hendaklah berusaha menegur dan mencegah perbuatan dosa itu dari terus berlaku dan berleluasa, tanpa mengira perbuatan itu dilakukan oleh ahli keluarga, sahabat mahupun masyarakat. Kita perlu ingat jika kemungkaran sudah bermaharajalela di sesebuah tempat itu, adalah tidak mustahil Allah Subhanahu Wata’ala akan menurunkan bala azab kepada mereka. Kita ambillah ikhtibar daripada peristiwa yang telah berlaku kepada umat-umat yang terdahulu yang hancur musnah akibat perbuatan dosa dan maksiat yang dilakukan. Sebagai contoh, peristiwa yang berlaku kepada kaum Nabi Lut yang telah mendustakan kerasulan Nabi Lut Alaihissalam serta mengamalkan perbuatan keji lagi terkutuk dengan mengadakan hubungan sejenis sesama lelaki untuk memuskan nafsu syahwat. Lalu Allah Subhanahu Wata’ala menurunkan bala yang membinasakan negeri itu dengan letusan suara yang menggemparkan bumi, lalu negeri itu ditunggangbalikkan yakni tertimbus segala apa yang ada di muka buminya dan dihujani dengan batu dari tanah yang dibakar.



Sebagai orang yang beriman, janganlah kita mudah lalai dan leka dengan kehidupan di dunia ini dan marilah kita sentiasa berdoa dengan memohon perlindungan daripada Allah Subhanahu Wata’ala dengan sentiasa bertaubat dan beristighfar kepada-Nya. Jauhilah diri dari perkara yang mendatangkan dosa. Ingatlah bahawa kita tidak akan selamanya hidup di dunia ini. Oleh itu siapkan diri kita dengan bekalan yang berupa amal ibadat, bersedialah sebelum ajal tiba, kerana itulah saja yang dapat menyelamatkan kita di Padang Mahsyar nanti.

Firman Allah Subhanahu Wata’ala dalam Surah Maryam ayat 85 – 87, tafsirnya :

“Ingatlah hari kami menghimpunkan orangorang yang bertaqwa untuk menghadap Allah Ar-Rahman dengan berpasuk-pasuk (berkumpulan). Dan kami akan menghalau orang-orang yang bersalah ke Neraka Jahanam dalam keadaan dahaga. Mereka tidak berhak mendapat dan memberi syafaat, kecuali orang yang telah mengikat perjanjian dengan iman dan amal salih di sisi Allah yang Melimpah rahmat-Nya.”