Ahad, 27 Disember 2009

Aqidah Menjadi Tonggak Kekuatan Mencapai Kemenangan Hakiki

KUALA TERENGGANU – Program tarbiyyah dan perkaderan pemuda akan diperkasakan dalam merealisasikan sayap kanan parti itu menjadi tonggak kekuatan PAS bertunjangkan akidah.

Ketuanya, Ustaz Nasruddin Hassan Tantawi berkata menjadi tanggungjawab besar kepada parti mengkaderkan ahli-ahli PAS disemua peringkat.Ini kerana, katanya PAS menjadi minat semua pihak untuk disertai dari pelbagai latar belakang masa kini.

Menurutnya, pemikiran serta fikrah golongan yang menyertai PAS perlu diperbetulkan selari dengan aqidah dan perjuangan Islam.

“Oleh kerana, benci kepada Umno dan pilihan hanya PAS, dia pun masuk PAS. Kita pula giat berkempen agar mereka menyertai PAS.“Tanggungjawab besar kita (PAS) ialah mengkaderkan mereka, bentuk pemikiran mereka, fikrah mereka supaya syumul, perbetulkan aqidah mereka dengan Islam,” tegasnya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Penutup Konvensyen Kepimpinan Muda PAS Terengganu (Komited 2009) di Markaz Tarbiyyah PAS Kuala Terengganu, di Kuala Ibai, dekat sini, 25 Disember lalu.Ustaz Nasruddin turut melahirkan rasa kebimbangan jika parti gagal menguruskan kemasukkan ahli yang ramai dengan kefahaman Islam yang sebenar.

“Saya bimbang kita (PAS) telah buat pelbagai program. Kita sebut ‘Jom Sertai PAS’, ‘Orang Mude Geng Kite’, ‘PAS For All’. Maknanya, kita mahu semua orang masuk PAS.“Maka, orang pun berduyung-duyung masuk PAS. Persoalannya, apabila begitu ramai menyertai PAS. Tiba-tiba kita (parti) tidak ada program untuk mengkaderkan mereka,” ujarnya.

Menurutnya, orang ramai yang menyertai PAS pula dari pelbagai latar belakang serta kefahaman yang berbeza tentang Islam.“Ada yang faham Islam, ada yang tidak faham Islam, ada yang salah faham tentang Islam dan ada yang keliru dengan kefahaman Islam,” ujarnya.

Justeru itu, katanya kemenangan juga merupakan suatu fitnah jika parti gagal menguruskan kemenangan tersebut dengan baik.Menurutnya, Pemuda PAS mahukan kemenangan yang dicapai itu tulin, benar serta hakiki.