Ahad, 20 September 2009

Mahathir: Jangan Calonkan Isa Samad

Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad meminta Umno untuk tidak mencalonkan Tan Sri Mohd Isa Samad sebagai jagoan BN dalam pilihanraya kecil Bagan Pinang.

Dr Mahathir berkata imej Umno akan tercalar sekiranya seseorang yang terbukti perasuah seperti Isa Samad dipilih.

Beliau berkata demikian mengulas usul Umno Bahagian Teluk Kemang supaya bekas Menteri Besar Negeri Sembilan itu dipilih mewakili BN dalam pilihanraya kecil Bagan Pinang.

Beliau menjelaskan Isa Samad telah pun didapati bersalah bergelumang dalam politik wang. Dr Mahathir memberi amaran sekiranya perasuah ini dipilih - samada menang atau kalah - maka rakyat akan melihat Umno tidak serius melawan politik wang.

Isa di gantung enam tahun dari 24 Jun 2005 atas kesalahan politik wang dalam pemilihan Umno 2004. Hukuman ini bagaimanapun dikurangkan kepada tiga tahun selepas rayuan.

Penamaan calon Bagan Pinang ditetapkan pada 3 Oktober dan hari pengudian pada 11 Oktober. Umno akan mengumumkan calonnya selepas Hari Raya Aidilfitri.

Sementara itu, seorang lagi pemimpin veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah memberi amaran Isa Samad atau mana-mana calon yang tercemar akan mengugat peluang Umno-BN.

Razaleigh berkata sekiranya Umno tidak mengambil iktibar dari kekalahan-kekalahan lampau, maka masyarakat akan mencapai kesimpulan bahawa kekalahan Umno adalah baik untuk Malaysia.