Sabtu, 27 Jun 2009

Manek Urai : Pembangunan Spiritual Itu Nombor Wahid !!

Kelantan merupakan negeri di Malaysia yang di perintah oleh parti yang berpaksikan Islam. Sudah 19 tahun mandat itu diserahkan oleh rakyat. Dengan kuasa yang dimilikinya, negeri yang bergelar Serambi Mekah ini telah memperlihatkan dirinya di mata umum terutama lawan-lawan politiknya maka ia mampu membawa perubahan, baik dari sudut material mahupun spiritual rakyatnya sehinggakan ramai yang iri hati.


Tuduhan demi tuduhan oleh pihak lawan mengatakan figur-figur yang berserban atau berkopiah tidak arif memerintah atau mengurus sebuah negeri. Setelah 19 tahun memerintah Kelantan, PAS dapat juga mengadakan pembangunan seperti negeri-negeri lain. Kerajaan di bawah pimpinan Tok Guru menjalankan pentadbiran berhikmah berkat pegangan agama Islam yang teguh dan menjalankan syiarnya.

Hutang-hutang dibawah pemerintahan kerajaan terdahulu (UMNO BN) dapat diselesaikan walaupun secara berdikit-dikit. Pelbagai program dijalankan untuk kesejahteraan rakyat. Antara skim yang paling berjaya dan mendapat pujian ahli akdemik ialah Skim Takaful Kifaalah. Skim ini telah ditiru pakai oleh kerajaan negeri yang di perintah UMNO BN. Kerajaan PAS Kelantan juga berjaya mengeluarkan negeri Kelantan daripada senarai negeri termiskin. Pembangunan tetap ada di Kelantan, yang menafikannya hanyalah orang-orang berjiwa kotor dan jijik seperti pemimpin UMNO BN.

Namun, ada yang lebih penting daripada pembangunan fizikal dan material ialah pembangunan spiritual. Tok Guru menekankan kepada pembangunan spritual kerana ia dapat menyelamatkan kita daripada dunia dan akhirat. Sebagai sebuah kerajaan yang berlandaskan Islam dan dipimpin oleh ulama, hal -hal yang berkaitan dengan memberi kefahaman Islam kepada seluruh lapisan rakyat menjadi tanggungjawab dan amat dititikberatkan.

Para pengundi di Manek Urai, bagi mengekalkan pembangunan spritual supaya dapat diteruskan kesinambungannya di sana. Kepimpinan ulama perlu dikekalkan, pembangunan "mee segera' hanyalah dakyah dan tipuan UMNO BN semata-mata bagi mengaburi mata - mata rakyat disana. Sesudah tamat pilihanraya mereka tidak kunjung tiba sehinggalah pilihanraya akan datang tiba pula. Peganglah amanat Tok Guru untuk mendapat keredhaan Ilahi selama-lamanya..
http://addin77.blogspot.com