Ahad, 28 Mac 2010

RENUNGAN UNTUK PEJUANG

Sekitar kisah berlaku di United Kingdom di tahun 1988. Kisah berlaku ketika Kabinet Margaret Tatcher menggesakan agar pihak University melancarkan buku The Satanic Verses Akibat daripada kelulusan ini dan sebelum itu juga seluruh UK disambut dengan demontrasi besar-besaran sehinggakan hampir 25000 orang di setiap bandar UK. Golongan Muslim juga dilarang keluar rumah melebihi pukul 8-10mlm kerana khuatir dengan kekerasan yang dilakukan oleh golongan kafir. Kes masjid atau rumah dibaling batu juga kerap kedengaran.

Dengan kelulusan ini juga bangkitlah pelajar-pelajar Muslim menentang pelancaran buku tersebut dengan alasan buku tersebut menghina Nabi Muhammad s.a.w dan tidak mahu bersubahat dosa kering kerana duit University bermakna duit pelajar juga. Wakil wakil pelajar bertemu dengan Cancelor University untuk berbincang menarik balik kelulusan pelancaran buku setan tersebut dan diwaktu yang sama para pelajar lain mengedarkan risalah-risalah kesedaran. Kesemuanya terancang melibatkan seluruh pelajar Muslim sedunia di university tersebut tanpa mengira bangsa.

Hasil perbincangan wakil pelajar dengan cancelor, akhirnya beliau bersetuju untuk mengadakan pengundian di dewan University. Di dewan yang penuh sesak dengan pelbagai bangsa dan agama, jumlah keseluruhan penuntut Muslim adalah sekitar 800 orang walhal jumlah keseluruhan didalam dewan adalah dianggarkan 5000 orang.

Sesi demokrasi dimulakan dengan sesi perdebatan daripada wakil muslim dan non-muslim. Mereka perlu mengupas dan yakinkan para pengundi sebab mengapa perlu dihalang pelancaran buku setan tersebut. Di antara para pendebat termasuklah seorang dari Malaysia. Segalanya berjalan lancar. Mat Saleh mengambil peluang bersantai diluar dewan di atas rumput sambil mendengar perdebatan. Selebihnya mereka memenuhi dewan. Para muslim pula khusyuk mendengar perdebatan.

Akhirnya pengundian bermula dengan aman walau intipati perdebatan penuh dengan perkataan2 yang memanaskan telinga. Akhirnya pihak University mengumumkan bahawa Pihak University tidak akan melancarkan buku tersebut kerana hasil pengundian mendapati 900 tidak bersetuju berbanding 500 yang bersetuju.

Gamat dewan apabila seorang wanita yahudi melompat keatas pentas memegang mic lalu memaki-hamun Islam. Tetapi kaum muslim beramai-ramai bertasbih tanpa mengendahkan jeritan wanita yahudi tersebut. Terasa berada di peperangan Badar walau kami sekadar berperang menggunakan pen, bagaimana 313 tentera Islam berjuang menentang 1000 kafirun. Benar2 terasa pertolongan Allah itu tiba disaat melihat pengundi Islam hanya 800 orang.

Iktibar buat kita sekiranya benar-benar mengharapkan pertolongan Allah :

1. Quantiti tidak penting tetapi quantiti yang ada benar2 100% ikhlas berjuang kerana Allah s.w.t.

2. Kuasa Allah itu cukup hebat dan adalah cukup mudah bagi Allah s.w.t membalik-balikkan hati manusia jahat terutamanya didalam kancah demokrasi.

3. Seluruh Jemaah perlu bergerak seiring hanya untuk memurtabatkan Agama Allah yakni Islam semata-mata tanpa niat yang lain.

Semuga cerita diatas mendatangkan manfaat .