Isnin, 24 Ogos 2009

Bajet Tambahan RM361 juta Bakal Hangatkan Sidang DUN Terengganu

KUALA TERENGGANU – Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu yang akan berlangsung selama dua hari pada 25 dan 26 Ogos ini bakal dihangatkan dengan cadangan bajet tambahan kerajaan negeri Terengganu sebanyak RM361, 267, 300.00.

Bajet tambahan tersebut akan menjadikan negeri Terengganu sebagai sebuah negeri yang mempunyai bajet terbesar di Malaysia, bagi tahun 2009 dengan jumlah keseluruhan RM2.160 bilion.

Pada akhir tahun lalu kerajaan negeri telah meluluskan bajet bagi tahun 2009 sebanyak RM 1.799 bilion.

Nilai bajet tambahan tersebut malah lebih besar dari bajet tahunan yang telah diluluskan oleh kerajaan negeri Kelantan bagi tahun 2009 iaitu RM360 juta.

Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Tunggal, Dr Alias Razak, bajet tambahan yang begitu besar jumlahnya itu menimbulkan pelbagai persoalan dan memberikan gambaran bahawa kerajaan negeri tidak begitu teliti dengan perancangan tahunan. (Gambar - wakil-wakil rakyat PAS Terengganu dalam mesyuarat Pre-Council Sidang DUN)

”Antaranya adalah peruntukan untuk pembinaan jambatan Kampung Pulau Sekati, yang hingga kini belum pun nampak apa-apa kerja yang dilakukakan,

”selain itu, kerajaan negeri memohon tambahan bajet ratusan juta tersebut untuk kos membina beberapa buah jambatan, termasuk jambatan Jeram yang dilancarkan oleh bekas Menteri Besar pada awal 2008 lalu,

”apa yang menjadi kemusykilan adalah, bukankah membina infrastruktur, jalanraya dan jambatan adalah tanggungjawab kerajaan persekutuan?,”katanya ketika ditemui selepas Mesyuarat Pre-Council Sidang DUN yang di pejabat PAS Terengganu di Jalan Sultan Omar, disini.

Beliau berkata, sebelum ini pembinaan Lebuhraya Pantai Timur, Stadium dan lapangan Terbang Sultan Mahmud, yang juga menjadi tanggungjawab persekutuan tetapi telah menggunakan kewangan kerajaan negeri Terengganu.

Oleh itu, beliau mencadangkan kerajaan Terengganu memohon keluar dari Persekutuan sekiranya, kerajaan Persekutuan tidak lagi mampu untuk memberi peruntukan.

”Lebih baik Terengganu pohon keluar dari Persekutuan, sekiranya kerajaan Persekutuan tidak lagi mampu membiayai kos pembangunan di Terengganu,”tambahnya.