Ahad, 16 Ogos 2009

Gejala Sosial Pelajar Terengganu; Pil Kuda, Alkohol, Rempit dan Seks Bebas - ADK

KUALA NERUS – Penglibatan para pelajar di negeri Terengganu dengan gejala sosial penyalahgunaan dadah dan seks bebas adalah amat membimbangkan.

Pegawai Agensi Dadah Kebangsaan (ADK) Encik Azmi Abdullah mendedahkan, seramai 106 orang penagih baru dikesan sepanjang bulan Januari hingga April, 2009.

Beliau berkata agensi tersebut telah membuat ujian air kencing keatas para pelajar diseluruh negeri Terengganu dan mendapati seramai 3650 orang pelajar adalah positif menggunakan dadah.

Dari jumlah tersebut katanya, seramai 59 orang adalah dikategorikan sebagai penagih dan 39 daripadanya mengalami ketagihan pil kuda.”Baru-baru ini saya buat kem motivasi, daripada 59 orang yang dipanggil, 39 orang telah hadir yang terdiri dari mereka yang positif pil kuda,

”dan rasa sedihnya, dalam sesi kaunseling yang diadakan, mereka mengaku telah melakukan hubungan seks, dalam usia baru tingkatan empat dan tingkatan lima,”katanya ketika memberitahu sidang Forum Gejala Sosial yang dianjurkan oleh Yayasan Kebajikan dan Pembangunan Pendidikan Negeri Terengganu (YAKEP) di Maahad Tahfidz Wal Tarbiyah, Khamis lalu.

Katanya, mereka yang terlibat bukan sahaja dikalangan golongan rendah dan sederhana, namun ada anak seorang Ekskutif yang bergaji RM20,000 sebulan turut ‘kantoi’ dalam penagihan pil kuda.

Mengulas gejala yang melibatkan Mat Rempit dan lumba haram, beliau bersetuju dengan pendapat pihak polis bahawa gelaja merempit ini sukar untuk dibenteras, kerana pelakunya turut terlibat dengan dadah dan alkohol.

”Saya ulas sikit berkaitan dengan Rempit, ia tidak akan jadi perkara yang senang, sebab mereka ini sebenarnya, dari tangkapan yang dibuat, mereka (didapati) dipengaruhi oleh alkohol dan dadah, dia (mereka) menggunakan pil kuda,

“sebab itu dia (mereka) boleh bertindak ganas, kerana dadah itu boleh menyebabkan dia jadi berani, dia tak takut langgar polis, walaupun polis ada pistol,”jelasnya.

Katanya, kejatuhan moral dan akhlak pelajar dan remaja yang terlibat dengan gejala sosial sekarang ini begitu teruk sehingga tidak lagi mendengar teguran dari sesiapa.

Justeru katanya, seorang wakil rakyat (YB) tempatan cuba menegur mereka yang terlibat dengan gejala terbabit dikampungnya baru-baru ini, sebaliknya mereka yang terlibat dengan masalah sosial ini bertidak mengugut YB tersebut.

Beliau turut mendedahkan, kebanyakkan penagih dadah sekarang menggunakan dadah tiruan (sintetik) yang diproses dalam Negara Malaysia sendiri.

Golongan yang mencuba dadah kini pula, katanya, tidak memulakan kegetiatan penyalahgunaan mereka dengan jenis dadah dan dos yang rendah, tetapi mengambil jenis dan dos yang tinggi.

Pengerusi YAKEP, Ustaz Abu Bakar Abdullah ketika ditemui selepas Forum tersebut berkata, Forum Gejala Sosial tersebut adalah acara tahunan yang dianjurkan sebagai satu tanggungjawab sosial YAKEP kepada masyarakat.

”Sumbangan YAKEP tidak terhad kepada kebajikan dan pendidikan sahaja, kita turut melaksanakan tanggungjawab sosial, membantu pelbagai pihak dalam menghadapi masalah social yang sangat kritikal masakini,”ujarnya.

Beliau yang juga Timbalan Ketua Dewan Ulama PAS Negeri Terengganu berkata, majlis Forum Gejala Sosial tersebut adalah terbuka untuk semua anggota masyarakat.

”Kita jemput semua pihak bukan sahaja orang PAS, kita hantar surat kepada semua Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) sekitar Kuala Nerus,”tambahnya.

Selain Encik Azmi yang mewakili ADK, turut menjadi ahli panel Forum yang bertajuk “Remaja Harapan Negara” itu adalah Cif Inspektor Abdul Rahman Dollah dari Polis Diraja Malaysia dan pendakwah bebas, Ustaz Azhar Idrus.

http://www.buletinonline.net